Nieuws
27-01-2023 - Belangrijke mededeling in de vorm van Nieuwsbrief:
Beste allemaal, Een nieuw jaar, een nieuw bericht van VaarsnelwegNee.
Zoals iedereen wel zal weten, hebben Provinciale Staten in september vorig jaar besloten om een streep te halen door het plan voor een vaarweg naar Drachten door de Hegewarren. Dat is geweldig nieuws, waar we natuurlijk erg blij mee zijn.
Daarom hebben wij besloten om onze actiegroep op te heffen, wegens ‘missie bereikt’. En dat mede dankzij uw steun. Veel dank daarvoor!
Wel blijven wij de ontwikkelingen in de discussie over de toekomst van de Hegewarren kritisch volgen. Provinciale Staten hebben namelijk ook besloten om – net als het Wetterskip en de gemeente Smallingerland – te kiezen voor de variant ‘Open en Natuurlijk’.
Dat vinden we jammer. Goed nieuws is wel dat er verschillende moties zijn aangenomen over zaken waarvoor wij ons hard hebben gemaakt. Vooral: behoud van het blauwgrasland, beperking van het aantal recreatiewoningen en behoud van rust, stilte en donkerte. Er zal nu in de planfase moeten worden uitgemaakt of het project haalbaar is en zo ja, hoe het er dan precies uit komt te zien.
Wij volgen dit proces vanuit dezelfde invalshoek als eerder de discussie over de vaarweg. Dat wil zeggen, we zijn kritisch waar nodig maar altijd constructief. Ook zijn we niet tegen elke verandering. Zo vinden we het goed dat het probleem van de CO2-uitstoot wordt aangepakt. Ook hebben we niks tegen nieuwe recreatiemogelijkheden. Als de ontwikkeling maar gebeurt op een manier die recht doet aan de kernwaarden die dit gebied zo uniek maken, namelijk natuur, rust en kleinschaligheid.
De discussie over de toekomst van de Hegewarren zullen we niet meer volgen onder de naam ‘VaarsnelwegNee’. Daarom is dit de laatste nieuwsbrief vanaf dit emailadres en halen we de website binnenkort uit de lucht.
Voor communicatie over de toekomst van de Hegewarren kunt u ons bereiken op: natuurlijkhegewarren@gmail.com. We hopen u vanaf dat adres nog eens te mogen mailen als er nieuws te melden is over de Hegewarren. Wilt u dat liever niet, dan kunt u dat ons natuurlijk altijd laten weten.
Nogmaals veel dank en hartelijke groeten,
Joris Scheepens, Pier Houtsma, Martijn Schootstra en Folkert Wilman
PS: Onze actie-website www.vaarsnelwegnee.nl blijft t/m mei 2023 online, zodat u nog gelegenheid hebt om gegevens over te nemen, mocht u dat willen.
Na mei kunt u voor allerlei informatie over vaarweg en Hegewarren nog terecht op de informatieve website van het neutrale Vaarweg Drachten Forum.
27-06-2022: Gedeputeerde Staten maakte haar keuze kenbaar in de kwestie 'wel of geen nieuwe vaarweg': Als het aan GS ligt komt die er niet, en dat zou natuurlijk mooi zijn. De LC berichtte hier op 27-6 en op 28-6-2022 over, te lezen onder andere artikelen.
In september zal PS de definitieve keuze maken en dan wellicht het GS voorstel volgen.
Te hopen valt, dat de politiek (PS dus) zich beter informeert dan de schamele en deels onjuiste onderbouwing waar GS haar keuze op baseert, want niet alleen financieel, maar ook economisch, milieutechnisch en qua natuur vormen die vaarwegplannen een onverantwoorde dreiging.
6-04-2022: Twee artikelen (LC en Fries Dagblad) betreffen de keuze die gemaakt moet worden over de overgebleven Co-creatie opties. U vindt ze onder Info, andere artikelen.
Op deze dag publiceerde het lokale medium ActiefOnline onze inbreng in het raadsdebat over de Hegewarren, waarmee kanttekeningen werden geplaatst bij de optie "Open en Natuurlijk", welke noch open noch natuurlijk is, en qua budgettering 'rammelt'.
1-03-2022: Een nieuw artikel van ons in de LC "Puzzelen in de Veenweidepolder" is hier te lezen.
2-11-2021: We krijgen regelmatig de vraag: "jullie zijn tegen de vaarsnelweg, maar waar zijn jullie nu eigenlijk voor?" En ook: "wat vinden jullie van de varianten die het co-creatieteam over de toekomst van de Hegewarren heeft voorgesteld?" Terechte vragen. Vandaar dat wij nu ook een standpunt innemen over de toekomst van de Hegewarren. Hoewel beide varianten voors en tegens hebben, kiezen wij met overtuiging voor de variant 'Polderaquarel'. Lees er hier meer over in dit stuk.
3-10-2021: Vandaag verscheen onze eerste Nieuwsbrief.
Ontving u deze nog niet, en wilt u deze Nieuwsbrieven wel ontvangen : mail even naar vaarsnelwegnee@gmail.com dan zetten we u op de verzendlijst - waar u uw mailadres te allen tijde ook weer vanaf kunt halen.
28-09-2021: Enkele dagen geleden heeft onze actiegroep opnieuw een artikel gepubliceerd in de Leeuwarder Courant. De invalshoek van dit stuk is niet zozeer de vaarsnelweg zelf: de nadelen daarvan hebben we in een eerder artikel al uitgelegd (zie bericht van 16 juni hieronder). Dit keer wijzen we op de nadelen en risico's die het plan meebrengt voor de bestrijding van de veenweide-problemen op de Hegewarren. De koppeling tussen de aanpak van deze problemen en de aanleg van de vaarsnelweg is niet een 'meekoppelkans', zoals voorstanders van de vaarweg beweren, maar eerder een kaping van het breed gesteunde veenweideproject om het omstreden vaarwegplan er alsnog door te drukken. Zie: 28-9-2021 LC
22-09-2021: Kijlstra BV uit Drachten stopt met een groot deel van zijn activiteiten, namelijk de rioleringstak. Helaas gaan daarbij ook meer dan de helft van de 85 arbeidsplaatsen bij dit bedrijf verloren. Dit is van belang, omdat Kijlstra één van de (slechts) drie specifieke bedrijven is (was?) voor wie de nieuwe vaarsnelweg zou moeten worden aangelegd. De economische argumenten vóór de vaarsnelweg waren al zwak, maar worden hiermee nog verder verzwakt. Merk daarbij op dat eventuele moeilijkheden met de aanvoer van grondstoffen (waarvoor de vaarsnelweg zou moeten dienen) niks te maken hebben met deze beslissing van Kijlstra. De reden voor de beslissing is een structureel krimpende markt, samen met factoren als de stikstofproblematiek en de corona-pandemie. Dit sluit aan bij een punt dat we eerder al hebben gemaakt: de toekomst van de betrokken bedrijven is hoe dan ook onzeker. En dus zou het van de gekke zijn om in hun belang een groot, duur en schadelijk nieuw kanaal aan te leggen. Zie verder: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/68733/Krimpende_markt:_45_arbeidsplekken_verloren_bij_Kijlstra_BV.html
- 12 september 2021: Al tijden wordt gewezen op de gevaren die ontstaan als grote beroepsvaart en recreatievaart hetzelfde water gebruiken. Zulk gevaar is er niet alleen theoretisch, maar zien we ook nu al in de praktijk, zoals het ongeluk dat eerder deze zomer gebeurde op het Prinses Margrietkanaal Wat de voorstanders ook beweren, een nieuwe vaarweg gaat de veiligheid echt niet verbeteren - in tegendeel. Zoals de plannen er nu liggen, leidt een nieuwe vaarweg niet tot ontvlechting tussen beroepsvaart en recreanten, maar tot nieuwe, even gevaarlijke kruisingen. Bovendien zou het varen met de twee keer zo grote vrachtschepen, waar de nieuwe vaarweg voor bedoeld is, leiden voor grotere onveiligheid op het water, vanwege beperkter zicht, minder wendbaarheid en langere remweg.
- 28 augustus 2021: Voorstanders van de nieuwe vaarweg beweren dat de huidige vaarweg niet volstaat, omdat de ‘klasse IV’ vrachtschepen waarmee nu wordt gevaren op termijn niet langer beschikbaar zouden zijn. De haven van Drachten zou daarmee onbereikbaar worden. Maar dat is gewoon niet waar en dus onnodige bangmakerij. Alles wijst erop dat zulke schepen gewoon beschikbaar blijven, ook op langere termijn, zij het misschien in iets andere vorm. Dat blijkt al uit het Procap rapport uit 2018, dat nota bene in opdracht van de provincie zelf is opgesteld. Recent onderzoek vanuit het Vaarweg Drachten Forum bevestigt dit en diept de materie verder uit.
- 19 augustus 2021: De schade aan het veen die ontstaat door het graven van de nieuwe vaarweg en door het varen met grote vrachtschepen is een onderwerp dat tot nu toe vrijwel geen aandacht heeft gekregen bij onze overheid. Ten onrechte: het Vaarweg Drachten Forum is hierin gedoken en heeft informatie gepubliceerd die erop wijst dat deze schade groot zal zijn. Lees er hier meer over.
- 15 augustus 2021: We ontvangen volop steun voor onze actie tegen de nieuwe vaarsnelweg: tientallen e-mails in onze inbox en al meer dan 120 volgers op Facebook. Veel dank daarvoor. Maar nog meer steun blijft natuurlijk erg welkom. Dus help onze boodschap te verspreiden, laat van u horen en zeg ook 'Nee' tegen dit onzalige plan! We houden u op de hoogte van onze activiteiten.
- 1 augustus 2021: Opnieuw besteedt De Grouster aandacht aan onze actie: Buitengebied Grou in actie tegen 'vaarsnelweg
- 31 juli 2021: De actie tegen de nieuwe vaarsnelweg breidt zich uit. Zo hebben we nu ook spandoeken opgehangen bij Grou, en hebben we folders verspreid (zie onder 'Contact' op deze website, en onderstaande foto's)
Beste allemaal, Een nieuw jaar, een nieuw bericht van VaarsnelwegNee.
Zoals iedereen wel zal weten, hebben Provinciale Staten in september vorig jaar besloten om een streep te halen door het plan voor een vaarweg naar Drachten door de Hegewarren. Dat is geweldig nieuws, waar we natuurlijk erg blij mee zijn.
Daarom hebben wij besloten om onze actiegroep op te heffen, wegens ‘missie bereikt’. En dat mede dankzij uw steun. Veel dank daarvoor!
Wel blijven wij de ontwikkelingen in de discussie over de toekomst van de Hegewarren kritisch volgen. Provinciale Staten hebben namelijk ook besloten om – net als het Wetterskip en de gemeente Smallingerland – te kiezen voor de variant ‘Open en Natuurlijk’.
Dat vinden we jammer. Goed nieuws is wel dat er verschillende moties zijn aangenomen over zaken waarvoor wij ons hard hebben gemaakt. Vooral: behoud van het blauwgrasland, beperking van het aantal recreatiewoningen en behoud van rust, stilte en donkerte. Er zal nu in de planfase moeten worden uitgemaakt of het project haalbaar is en zo ja, hoe het er dan precies uit komt te zien.
Wij volgen dit proces vanuit dezelfde invalshoek als eerder de discussie over de vaarweg. Dat wil zeggen, we zijn kritisch waar nodig maar altijd constructief. Ook zijn we niet tegen elke verandering. Zo vinden we het goed dat het probleem van de CO2-uitstoot wordt aangepakt. Ook hebben we niks tegen nieuwe recreatiemogelijkheden. Als de ontwikkeling maar gebeurt op een manier die recht doet aan de kernwaarden die dit gebied zo uniek maken, namelijk natuur, rust en kleinschaligheid.
De discussie over de toekomst van de Hegewarren zullen we niet meer volgen onder de naam ‘VaarsnelwegNee’. Daarom is dit de laatste nieuwsbrief vanaf dit emailadres en halen we de website binnenkort uit de lucht.
Voor communicatie over de toekomst van de Hegewarren kunt u ons bereiken op: natuurlijkhegewarren@gmail.com. We hopen u vanaf dat adres nog eens te mogen mailen als er nieuws te melden is over de Hegewarren. Wilt u dat liever niet, dan kunt u dat ons natuurlijk altijd laten weten.
Nogmaals veel dank en hartelijke groeten,
Joris Scheepens, Pier Houtsma, Martijn Schootstra en Folkert Wilman
PS: Onze actie-website www.vaarsnelwegnee.nl blijft t/m mei 2023 online, zodat u nog gelegenheid hebt om gegevens over te nemen, mocht u dat willen.
Na mei kunt u voor allerlei informatie over vaarweg en Hegewarren nog terecht op de informatieve website van het neutrale Vaarweg Drachten Forum.
27-06-2022: Gedeputeerde Staten maakte haar keuze kenbaar in de kwestie 'wel of geen nieuwe vaarweg': Als het aan GS ligt komt die er niet, en dat zou natuurlijk mooi zijn. De LC berichtte hier op 27-6 en op 28-6-2022 over, te lezen onder andere artikelen.
In september zal PS de definitieve keuze maken en dan wellicht het GS voorstel volgen.
Te hopen valt, dat de politiek (PS dus) zich beter informeert dan de schamele en deels onjuiste onderbouwing waar GS haar keuze op baseert, want niet alleen financieel, maar ook economisch, milieutechnisch en qua natuur vormen die vaarwegplannen een onverantwoorde dreiging.
6-04-2022: Twee artikelen (LC en Fries Dagblad) betreffen de keuze die gemaakt moet worden over de overgebleven Co-creatie opties. U vindt ze onder Info, andere artikelen.
Op deze dag publiceerde het lokale medium ActiefOnline onze inbreng in het raadsdebat over de Hegewarren, waarmee kanttekeningen werden geplaatst bij de optie "Open en Natuurlijk", welke noch open noch natuurlijk is, en qua budgettering 'rammelt'.
1-03-2022: Een nieuw artikel van ons in de LC "Puzzelen in de Veenweidepolder" is hier te lezen.
2-11-2021: We krijgen regelmatig de vraag: "jullie zijn tegen de vaarsnelweg, maar waar zijn jullie nu eigenlijk voor?" En ook: "wat vinden jullie van de varianten die het co-creatieteam over de toekomst van de Hegewarren heeft voorgesteld?" Terechte vragen. Vandaar dat wij nu ook een standpunt innemen over de toekomst van de Hegewarren. Hoewel beide varianten voors en tegens hebben, kiezen wij met overtuiging voor de variant 'Polderaquarel'. Lees er hier meer over in dit stuk.
3-10-2021: Vandaag verscheen onze eerste Nieuwsbrief.
Ontving u deze nog niet, en wilt u deze Nieuwsbrieven wel ontvangen : mail even naar vaarsnelwegnee@gmail.com dan zetten we u op de verzendlijst - waar u uw mailadres te allen tijde ook weer vanaf kunt halen.
28-09-2021: Enkele dagen geleden heeft onze actiegroep opnieuw een artikel gepubliceerd in de Leeuwarder Courant. De invalshoek van dit stuk is niet zozeer de vaarsnelweg zelf: de nadelen daarvan hebben we in een eerder artikel al uitgelegd (zie bericht van 16 juni hieronder). Dit keer wijzen we op de nadelen en risico's die het plan meebrengt voor de bestrijding van de veenweide-problemen op de Hegewarren. De koppeling tussen de aanpak van deze problemen en de aanleg van de vaarsnelweg is niet een 'meekoppelkans', zoals voorstanders van de vaarweg beweren, maar eerder een kaping van het breed gesteunde veenweideproject om het omstreden vaarwegplan er alsnog door te drukken. Zie: 28-9-2021 LC
22-09-2021: Kijlstra BV uit Drachten stopt met een groot deel van zijn activiteiten, namelijk de rioleringstak. Helaas gaan daarbij ook meer dan de helft van de 85 arbeidsplaatsen bij dit bedrijf verloren. Dit is van belang, omdat Kijlstra één van de (slechts) drie specifieke bedrijven is (was?) voor wie de nieuwe vaarsnelweg zou moeten worden aangelegd. De economische argumenten vóór de vaarsnelweg waren al zwak, maar worden hiermee nog verder verzwakt. Merk daarbij op dat eventuele moeilijkheden met de aanvoer van grondstoffen (waarvoor de vaarsnelweg zou moeten dienen) niks te maken hebben met deze beslissing van Kijlstra. De reden voor de beslissing is een structureel krimpende markt, samen met factoren als de stikstofproblematiek en de corona-pandemie. Dit sluit aan bij een punt dat we eerder al hebben gemaakt: de toekomst van de betrokken bedrijven is hoe dan ook onzeker. En dus zou het van de gekke zijn om in hun belang een groot, duur en schadelijk nieuw kanaal aan te leggen. Zie verder: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/68733/Krimpende_markt:_45_arbeidsplekken_verloren_bij_Kijlstra_BV.html
- 12 september 2021: Al tijden wordt gewezen op de gevaren die ontstaan als grote beroepsvaart en recreatievaart hetzelfde water gebruiken. Zulk gevaar is er niet alleen theoretisch, maar zien we ook nu al in de praktijk, zoals het ongeluk dat eerder deze zomer gebeurde op het Prinses Margrietkanaal Wat de voorstanders ook beweren, een nieuwe vaarweg gaat de veiligheid echt niet verbeteren - in tegendeel. Zoals de plannen er nu liggen, leidt een nieuwe vaarweg niet tot ontvlechting tussen beroepsvaart en recreanten, maar tot nieuwe, even gevaarlijke kruisingen. Bovendien zou het varen met de twee keer zo grote vrachtschepen, waar de nieuwe vaarweg voor bedoeld is, leiden voor grotere onveiligheid op het water, vanwege beperkter zicht, minder wendbaarheid en langere remweg.
- 28 augustus 2021: Voorstanders van de nieuwe vaarweg beweren dat de huidige vaarweg niet volstaat, omdat de ‘klasse IV’ vrachtschepen waarmee nu wordt gevaren op termijn niet langer beschikbaar zouden zijn. De haven van Drachten zou daarmee onbereikbaar worden. Maar dat is gewoon niet waar en dus onnodige bangmakerij. Alles wijst erop dat zulke schepen gewoon beschikbaar blijven, ook op langere termijn, zij het misschien in iets andere vorm. Dat blijkt al uit het Procap rapport uit 2018, dat nota bene in opdracht van de provincie zelf is opgesteld. Recent onderzoek vanuit het Vaarweg Drachten Forum bevestigt dit en diept de materie verder uit.
- 19 augustus 2021: De schade aan het veen die ontstaat door het graven van de nieuwe vaarweg en door het varen met grote vrachtschepen is een onderwerp dat tot nu toe vrijwel geen aandacht heeft gekregen bij onze overheid. Ten onrechte: het Vaarweg Drachten Forum is hierin gedoken en heeft informatie gepubliceerd die erop wijst dat deze schade groot zal zijn. Lees er hier meer over.
- 15 augustus 2021: We ontvangen volop steun voor onze actie tegen de nieuwe vaarsnelweg: tientallen e-mails in onze inbox en al meer dan 120 volgers op Facebook. Veel dank daarvoor. Maar nog meer steun blijft natuurlijk erg welkom. Dus help onze boodschap te verspreiden, laat van u horen en zeg ook 'Nee' tegen dit onzalige plan! We houden u op de hoogte van onze activiteiten.
- 1 augustus 2021: Opnieuw besteedt De Grouster aandacht aan onze actie: Buitengebied Grou in actie tegen 'vaarsnelweg
- 31 juli 2021: De actie tegen de nieuwe vaarsnelweg breidt zich uit. Zo hebben we nu ook spandoeken opgehangen bij Grou, en hebben we folders verspreid (zie onder 'Contact' op deze website, en onderstaande foto's)
- 24 juli 2021: ook Omrop Fryslân besteed uitgebreid aandacht aan onze actie, inclusief interview met onze woordvoerder Pier Houtsma: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1079995-actievoerders-bang-voor-vrachtschepen-hegewarren-geen-vaarsnelweg
- 23 juli 2021: lokale krant/nieuwssite ‘De Grouster’ heeft aandacht voor ons spandoek en onze actie: https://grousters.nl/2021/07/23/vaarsnelwegnee-plaatst-spandoek-tegen-kanaal-door-natuur-bij-grou/
- 17 juli 2021: Vaarsnelweg Burd/Hegewarren Nee plaatst 12 meter groot spandoek bij Ie-Sicht / De Veenhoop
- 23 juli 2021: lokale krant/nieuwssite ‘De Grouster’ heeft aandacht voor ons spandoek en onze actie: https://grousters.nl/2021/07/23/vaarsnelwegnee-plaatst-spandoek-tegen-kanaal-door-natuur-bij-grou/
- 17 juli 2021: Vaarsnelweg Burd/Hegewarren Nee plaatst 12 meter groot spandoek bij Ie-Sicht / De Veenhoop
- 30 juli 2021: : Vaarsnelweg Burd/Hegewarren Nee geeft reactie op concept-plannen voor de toekomst van de Hegewarren.
- 17 juni 2021: concept-plannen voor de toekomst van de Hegewarren worden gepubliceerd. Deze plannen zijn vooral bedoeld om de veenweideproblematiek te bestrijden. Maar, zoals vereist door de overheid, zijn er ook twee varianten uitgewerkt mèt daarin de omstreden vaarweg. Zie: Conceptresultaten - Toekomst Hegewarren
- 16 juni 2021: Vaarsnelweg Burd/Hegewarren Nee publiceert artikel in de Leeuwarder Courant. Zie: https://www.lc.nl/opinie/Wanneer-keert-de-wal-het-schip-26884996.html