VAARSNELWEG BURD/HEGEWARREN NEE
  • Home
  • Wie zijn wij?
  • Argumenten
  • Veenweide Hegewarren
    • Veenweide & vaarweg
    • Toekomst Hegewarren
  • Info
    • Onze Stukken
    • Onze Nieuwsbrieven
    • Andere Stukken
    • Hyperlinks
  • Nieuws
    • Andere artikelen
  • Contact
Ons Standpunt
Er moet geen grote, nieuwe vaarsnelweg komen om de haven van Drachten vanaf het Prinses Margrietkanaal bereikbaar te maken voor vrachtschepen die zeker twee keer zo groot zijn als de vrachtschepen die nu op dit traject worden gebruikt. 
1-   De vaarweg zou dwars door de Hegewarren en de Burd lopen, twee ecologisch belangrijke gebieden. De aanpak van de veenweideproblematiek biedt een unieke kans om natuur beter te beschermen en verbinden. Een nieuwe vaarweg maakt dat onmogelijk, is een bedreiging voor de aanpak van deze problematiek en is slecht voor de natuur. 
2-   De aanleg van een grote, nieuwe vaarweg en het varen met zulke grote vrachtschepen staat haaks op de rust, landelijkheid en kleinschaligheid van het gebied. Het is ook slecht voor de veiligheid op het water.
3-   De vereiste forse investeringen staan in geen verhouding tot de beperkte economische activiteiten en werkgelegenheid die met de nieuwe vaarweg zijn gemoeid. Bovendien is het plan schadelijk voor de toerismesector – dé motor van de lokale economie. 
4-   Na decennialange discussies snakken betrokkenen naar duidelijkheid. Het vaarwegplan leidt vrijwel zeker tot slepende juridische procedures en dus wéér jarenlange onzekerheid. 
Kortom, het is hoog tijd voor heldere keuzes: voor natuur en recreatie, en (dus) tegen de vaarweg.

Natuur & milieu
-    Dat de huidige vrachtschepen door nationaal park de Alde Feanen (Natura 2000-gebied) varen is niet ideaal. Maar dat betekent niet dat het graven van een nieuwe, veel grotere vaarweg (kanaal of geul) en het varen met veel grotere vrachtschepen een verbetering zou zijn. Doordat het nieuwe tracé deels door en deels vlak langs het nationale park loopt, blijft het nationale park schade ondervinden (o.m. uitlaatgassen, zuiging).
-    De Hegewarren is een enclave in het Nationale park, als het ware het ‘ontbrekende puzzelstukje’ (zie kaart onderaan). De Burd maakt zelfs onderdeel uit van het Nationale park en is recent heringericht als weidevogelgebied. Beide zijn ecologisch waardevolle gebieden, waar beschermde flora en fauna leven (bv. blauwgras). Ze zouden béter moeten worden beschermd en béter met elkaar en met de rest van het Nationale Park worden verbonden - niet worden doorkruist en gescheiden door een enorme vaarsnelweg.
-    Alleen al de aanleg van de nieuwe vaarweg zou jarenlang veel vervuiling en verstoring opleveren (vrijkomen CO2 door afgraving veen; stikstof-uitstoot door werkzaamheden; lawaai).
-    De veenweide-problematiek (inklinking en CO2-oxidatie door oxidatie veen) in de Hegewarren is een probleem waar terecht aandacht voor is, maar heeft niets met de nieuwe vaarweg te maken. Het vaarwegplan vervuilt de discussie over de aanpak van deze problematiek en is hiervoor zelfs een bedreiging. Zo brengt het subsidies in gevaar en kunnen procedures tegen de vaarweg het hele proces vertragen of stilleggen.

Recreatie & Veiligheid
-    De nieuwe vaarweg is bestemd voor zeer grote (klasse Va) vrachtschepen: 110 meter lang, 11,4 meter breed en 3300 ton. Qua tonnage zijn deze schepen daarmee zeker twee keer zo groot als de vrachtschepen die nu worden gebruikt (klasse IV).
-    Daarom is een zeer grote vaarweg nodig: minimaal 45 meter breed. Een ware vaarsnelweg van deze omvang verhoudt zich niet met de rust, landelijkheid en kleinschaligheid die het gebied kenmerken – en die het gebied nu juist aantrekkelijk maken voor recreanten.
-    Door de nieuwe vaarweg zouden beroepsvaart en pleziervaart elkaar niet meer kruisen bij Eernewoude, maar daar komen nieuwe kruisingen voor in de plaats (bij Grou, de Greft en de Veenhoop). Zo er momenteel al een veiligheidsprobleem op het water bestaat (in de afgelopen 10 jaar is geen significant ongeluk gebeurd), dan wordt het dus niet opgelost maar alleen verlegd.
-    Door met zulke grote vrachtschepen te gaan varen wordt juist een serieus veiligheidsprobleem gecreëerd, zowel gevoelsmatig als daadwerkelijk. Doordat de schepen zo groot zijn, hebben ze een langere remweg en grotere dode hoek en zijn ze veel minder wendbaar. Geen recreant gaat daar voor zijn of haar plezier tussen varen. Werkelijke ontvlechting van beroepsvaart en pleziervaart is in dit gebied simpelweg niet mogelijk.

Financieel-economisch
-    De zeer grote vrachtschepen waarvoor de nieuwe vaarweg is bestemd, worden vrijwel alleen gebruikt voor bulktransport t.b.v. drie Drachtster bedrijven. Deze drie bedrijven zijn goed voor een paar honderd arbeidsplaatsen. Die staan niet daadwerkelijk op het spel: de bedrijven zullen hoogstwaarschijnlijk gewoon blijven ook zonder nieuwe vaarweg, terwijl er omgekeerd geen garantie is dat ze niet vertrekken als de vaarweg er wèl zou komen. Groei wordt niet verwacht in deze sectoren. Eén van de drie bedrijven heeft net besloten om fors in te krimpen.  
-    De kosten voor de aanleg van de nieuwe vaarweg zijn fors (geraamd op 60 à 70 miljoen euro). Aanleg als onderdeel van de aanpak van de veenweideproblematiek in de Hegewarren leidt misschien tot enkele kostenbesparingen en mogelijkheden tot creatief boekhouden, maar wezenlijk anders wordt de kosten-batenafweging daar niet van. En dat voor gemiddeld nog geen vier vaarbewegingen per dag.
-    Zo’n grote nieuwe vaarweg en het varen met zulke grote vrachtschepen heeft serieuze economische nadelen. Vooral vanwege de gevolgen voor natuur en recreatie, staat het haaks op alle recente investeringen en plannen om de regio aantrekkelijker te maken voor recreanten. Toerisme – niet bulktransport – is dé sector waar de lokale economie om draait. Het is een sector die wèl groeit en die bovendien een prioriteit is van de provincie.

Tegenstand & onduidelijkheid
-    Er is veel weerstand tegen het vaarwegplan, vooral van bewoners, recreanten en natuurliefhebbers. Ook de gemeente Leeuwarden (waar de Burd onder valt) is mordicus tegen.
-    Het desondanks doordrukken van dit plan zal bijna zeker leiden tot slepende juridische procedures (milieubescherming, onteigening/nadeelcompensatie, staatssteun, etc.) en dus wéér jarenlange onzekerheid. En dat terwijl de provincie nu juist had beloofd om betrokkenen, na decennialange discussies, eindelijk duidelijkheid te bieden.
Picture
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Wie zijn wij?
  • Argumenten
  • Veenweide Hegewarren
    • Veenweide & vaarweg
    • Toekomst Hegewarren
  • Info
    • Onze Stukken
    • Onze Nieuwsbrieven
    • Andere Stukken
    • Hyperlinks
  • Nieuws
    • Andere artikelen
  • Contact