Ons Standpunt
Er moet geen grote, nieuwe vaarsnelweg komen om de haven van Drachten vanaf het Prinses Margrietkanaal bereikbaar te maken voor vrachtschepen die zeker twee keer zo groot zijn als de vrachtschepen die nu op dit traject worden gebruikt.
1- De vaarweg zou dwars door de Hegewarren en de Burd lopen, twee ecologisch belangrijke gebieden. De aanpak van de veenweideproblematiek biedt een unieke kans om natuur beter te beschermen en verbinden. Een nieuwe vaarweg maakt dat onmogelijk, is een bedreiging voor de aanpak van deze problematiek en is slecht voor de natuur.
2- De aanleg van een grote, nieuwe vaarweg en het varen met zulke grote vrachtschepen staat haaks op de rust, landelijkheid en kleinschaligheid van het gebied. Het is ook slecht voor de veiligheid op het water.
3- De vereiste forse investeringen staan in geen verhouding tot de beperkte economische activiteiten en werkgelegenheid die met de nieuwe vaarweg zijn gemoeid. Bovendien is het plan schadelijk voor de toerismesector – dé motor van de lokale economie.
4- Na decennialange discussies snakken betrokkenen naar duidelijkheid. Het vaarwegplan leidt vrijwel zeker tot slepende juridische procedures en dus wéér jarenlange onzekerheid.
Kortom, het is hoog tijd voor heldere keuzes: voor natuur en recreatie, en (dus) tegen de vaarweg.
1- De vaarweg zou dwars door de Hegewarren en de Burd lopen, twee ecologisch belangrijke gebieden. De aanpak van de veenweideproblematiek biedt een unieke kans om natuur beter te beschermen en verbinden. Een nieuwe vaarweg maakt dat onmogelijk, is een bedreiging voor de aanpak van deze problematiek en is slecht voor de natuur.
2- De aanleg van een grote, nieuwe vaarweg en het varen met zulke grote vrachtschepen staat haaks op de rust, landelijkheid en kleinschaligheid van het gebied. Het is ook slecht voor de veiligheid op het water.
3- De vereiste forse investeringen staan in geen verhouding tot de beperkte economische activiteiten en werkgelegenheid die met de nieuwe vaarweg zijn gemoeid. Bovendien is het plan schadelijk voor de toerismesector – dé motor van de lokale economie.
4- Na decennialange discussies snakken betrokkenen naar duidelijkheid. Het vaarwegplan leidt vrijwel zeker tot slepende juridische procedures en dus wéér jarenlange onzekerheid.
Kortom, het is hoog tijd voor heldere keuzes: voor natuur en recreatie, en (dus) tegen de vaarweg.